WYWIAD Z P. GRAŻYNĄ KOBUS-JĘDRZEJEWSKĄ, KOORDYNATOREM TEGOROCZNEGO DNIA PATRONA
Dodano: piątek 25 listopada 2011
Czy podoba się Pani tegoroczna formuła Dnia Patrona, który był realizacją Szkolnego Festiwalu Nauki i Przedsiębiorczości?
Tak. Tegoroczna formuła Dnia Patrona podobała mi się. W interesujący sposób udało nam się (uczniom i nauczycielom) przeżyć w szkole wyjątkowy dzień.
Skąd pomysł na taką formułę Dnia Patrona?
Pomysł na Szkolny Festiwal Nauki i Przedsiębiorczości pochodził od Dyrekcji szkoły. Na tę okoliczność pani dyrektor S. Czarnecka powołała zespół, który oprócz mnie tworzyły panie: K. Antkowiak, J. Hyżorek i R. Kosmala. Rolą zespołu i pozostałych nauczycieli, było ciekawe „zaprojektowanie” i przeprowadzenie Dnia Patrona. W tym celu, pod moim kierunkiem, powstał projekt edukacyjny „Kuźnia Talentów”.
Co się Pani najbardziej podobało lub zaskoczyło Panią?
Najbardziej podobało mi się, że uczniowie byli bardzo zaangażowani, zdyscyplinowani i zadowoleni z zajęć jakie dla nich przygotowaliśmy.
W jakich ciekawych zajęciach mogli uczestniczyć nasi koledzy?
Zajęć było sporo:
- Prezentacje multimedialne „Polscy Nobliści” oraz „Osiągnięcia naszych uczniów godne naśladowania”
- Turniej wiedzy o Patronie
- Zaproś Noblistę
- Nagroda Nobla i jej polscy laureaci
- Konkurs wiedzy o Patronie Szkoły
- Collage: Portret M. Curie-Skłodowskiej
- Obserwujemy różne przemiany chemiczne
- Kopuły geodezyjne – „Zróbmy coś razem”
- Polscy Nobliści w liczbach
- Spotkania z fizyką – wyznaczanie gęstości ciał
- Spotkania z chemią – „Chemia w małej skali”
- Quiz o polskich Noblistach w j. angielskim
- Elementy wiedzy o kraju ojczystym – podstawowe informacje na temat Polskich Noblistów w j. niemieckim
- Ćwiczenia ogólnorozwojowe przy muzyce
- Z przedsiębiorczością za pan brat
- zajęcia muzyczne, sportowe, plastyczne, komputerowe, konstrukcyjno-manipulacyjne - w klasach 1-3.
Czego nasi uczniowie mogli się dowiedzieć, nauczyć?
Uczniowie w trakcie realizacji projektu i podczas samego festiwalu:
- utrwalali i pogłębiali wiedzę związaną z życiem i działalnością naukową polskich Noblistów oraz wiedzę na temat Nagrody Nobla
- poznawali słownictwo związane z Noblistami w językach angielskim i niemieckim
- rozwijali zainteresowania przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi
- rozwijali zainteresowania badawcze i zdobywali pierwsze naukowe doświadczenia
- stosowali wiedzę matematyczno-przyrodniczą w nowych sytuacjach
- rozwijali umiejętności twórczego rozwiązywania problemów, planowania i organizowania własnej pracy
- rozwijali sprawności manualne i wyobraźnię przestrzenną
- wykazywali się aktywnością twórczą i ekspresją ruchową
- wykorzystywali technologie komunikacyjno-informacyjne
- samodzielnie poszukiwali, porządkowali i krytycznie wykorzystywali informacje z rożnych źródeł
- doskonalili umiejętność współpracy w grupie, w zespole klasowym i autoprezentacji
- uczyli się tworzyć atmosferę przyjaznego współzawodnictwa.
Czy wszyscy byli zaangażowani w przygotowania?
Przygotowania do festiwalu dotyczyły zarówno uczniów jaki i nauczycieli. Jestem bardzo zadowolona, że wszyscy nauczyciele byli zaangażowani w sprawne i ciekawe zorganizowanie Dnia Patrona. Z podsumowania ankiet (jakie wypełniali uczniowie po festiwalu) wiem, że 77% z nich była zaangażowana w pracę i zabawę.
Jakie zajęcia Pani przeprowadziła?
Przeprowadziłam zajęcia: „Polscy Nobliści w liczbach”.
Czy jest Pani zadowolona z efektów pracy naszej szkoły?
Zabrzmi to nieskromnie - jestem zadowolona z efektów naszej wspólnej pracy!
Czy są już jakieś plany na przyszły rok?
Szczegółowych planów na przyszły rok jeszcze nie ma. Wiemy natomiast, na podstawie ankiet, co uczniom i nauczycielom podobało się najbardziej, a co można by w przyszłym roku poprawić, zmienić.
Którego z Polskich Noblistów szczególnie Pani lubi i dlaczego?
Podziwiam i szanuję wszystkich naszych Noblistów. Szczególnie jednak sobie cenię, od czasów licealnych, poezję Wisławy Szymborskiej.
Dziękujemy za rozmowę.
Wywiad przeprowadziły: A. Łuczak, A. Bernat, J. Kucza